L'època de la globalització en què vivim ens posa,
més que mai, en contacte amb moltes persones diferents dels llocs més diversos
del planeta. Això ens permet fer evidents el gran nombre de diferències que hi
ha entre les persones en funció del lloc d'origen i la cultura rebuda. Sens
dubte, una extraordinària riquesa.
No falten persones però, que utilitzant el que els
antropòlegs anomenarien un punt de vista etnocèntric, és a dir, el que
col·loquialment podríem traduir per "creure’s el melic del món",
col·loquen els seus costums, hàbits, arrels i tarannàs en primer lloc,
desmereixent qualsevol altra opció, o encara pitjor, interpreten aquesta
diversitat com una amenaça i fan d'aquestes diferències un motiu d'exclusió i
conflicte.
D’una manera general, i en aquests casos
particularment, pot ser interessant recordar que moltes d'aquestes diferències
són més formals i d'aparença que de fons, i que darrere seu hi trobem l’existència
dels anomenats UNIVERSALS, és a dir,
qualitats, característiques i trets observats en totes, o gairebé totes , les
cultures conegudes. Serien doncs alguna cosa així com les nostres arrels
comunes, que poden manifestar-se en formes molt diferents. Entre els centenars
d'universals coneguts i descrits trobem, per exemple, el ball, la classificació
de colors, l'art, explicar contes, fer regals, determinades expressions facials
de les emocions, celebrar festes, fer bromes, tenir cura dels fills, el
concepte de futur, cantar, cuidar els malalts i ferits, la reciprocitat ....
Al fil de tot això, el neurocientífic Michael
Gazzaniga assenyala. "Sembla que tots compartim les mateixes xarxes i
sistemes morals, i que tots reaccionem de la mateixa manera davant les mateixes
qüestions. Per tant, la diferència no rau en la conducta, sinó en les nostres
teories sobre per què reaccionem com ho fem. La constatació que les teories són
la font de tots els conflictes podria contribuir a la convivència pacífica dels
individus que professen diversos sistemes de creences ".
En el marc del seu treball sobre Psicologia Positiva,
el psicòleg Martin Seligman assenyala haver trobat sis virtuts observades en
totes les grans religions i tradicions culturals. Després de revisar unes
dues-centes propostes de virtuts que cobrien un període històric de més de tres
mil anys i que abastaven tota la faç de la Terra, entre les quals s'incloïen,
per exemple a Aristòtil, Plató, Confuci, el Talmud, Buda, Bushido (el codi dels
samurais), Sant Tomàs d'Aquino i Sant Agustí, ell i els seus col·legues van
observar que en gairebé totes aquestes tradicions es valoraven sis grans
virtuts, a saber: Saviesa i coneixement, valor, espiritualitat i
transcendència, amor i humanitat, justícia i temprança. Una altra aportació que
demostra la presència d’importants denominadors comuns.
Els universals poden ser observats doncs com un
punt de trobada i, des de la seva perspectiva, ens podem adonar que les nostres
diferències són més aparents que radicals, i que és molt més el que ens uneix
que el que ens separa. Això ens pot ajudar a evitar-nos molts disgustos i
conflictes innecessaris i a viure la diversitat com una oportunitat
extraordinària de creixement i enriquiment personal, i també a gaudir d'una
convivència integradora, respectuosa i pacífica. La proximitat pot ser un
antídot enfront de la violència, atès que costa més atacar o agredir allò que
sentim proper.
En l'essencial, tots som habitants del món, éssers
humans, persones amb els mateixos drets i els mateixos deures.
1 comentari:
A tope!!! :)
Publica un comentari a l'entrada