En el marc de les moltes propostes
que es fan per a la gestió personal, força sovint es parla de la necessitat de
desaprendre. La idea va en la línia d’eliminar aquella informació errònia que
haguem pogut aprendre en un moment donat per deixar-la així sense efecte. Però,
és això possible?
Vegem-ho amb un exemple.
Pots mirar la següent imatge uns segons o minuts i dir que hi veus.
Aquesta és una imatge del neuròleg i especialista en el camp de la percepció Richard Gregory, on s’hi pot veure un gos dàlmata. Si? A efectes del nostre tema però, l'important no és això, sinó el fet que un cop descoberta la figura ja no podem deixar de veure-la.
Només cal una mala
experiència amb un aliment (malestar, vòmits, etc.) perquè l’apartem potser per
sempre més de la nostra dieta. Aquesta vivència es pot recordar tota la vida,
no s'oblida ... ni volent.
Podem haver viscut
experiències desagradables en qualsevol altre àmbit que, en alguns casos,
potser no ens disgustaria gens eliminar. Però la veritat és que això no és al
nostre abast. No podem esborrar a voluntat la informació apresa, ja que encara
que oblidem, no podem fer-ho de manera voluntària i selectiva.
Així doncs, si bé hi ha
molts àmbits en la nostra vida on el fet d’eliminar és una estratègia possible
i eficient, no passa el mateix quan ens referim als nostres propis continguts,
al que hem après. De fet, passa just al
contrari. Com més volem deixar de pensar en una cosa, més hi estem pensant. L’exemple
típic és: “No pensis en un elefant de color rosa....”
L’expectativa de poder-se
alliberar de determinats continguts i experiències a base de “desaprendre-les”,
és un impossible. I les expectatives impossibles donen lloc a estrès i
frustració. I també a una sensació d’incapacitat, perquè sembla que és per
culpa d’una limitació nostra que no aconseguim l’objectiu perseguit. Tot plegat
resulta debilitant i només fa que afegir més llenya al foc.
Si no ens podem desfer d’una
informació vol dir que estem condemnats a viure sota el seu influx de per vida?
La resposta és, no necessàriament.
Imaginem, per exemple, que de petits ens haguessin ensenyat a anar amb
bicicleta a l'inrevés, d’esquena
al manillar. Vol dir això que ja no podem anar mai més bé amb bicicleta? No. Una
vegada reconegut l’error, podem fer un segon aprenentatge, ara correcte, que la
manera adequada és posar-se de cara al manillar i dur a terme aquesta conducta, la qual cosa no vol dir però, que s’hagi
esborrat el primer.
Imaginem ara, en aquest cas,
que hem crescut en un entorn afectiu fred, on les manifestacions d’afecte eren
escasses o poc explícites. La manera de no repetir aquest patró és “desaprenent-lo”?
De nou no. Estem condemnats per això a repetir el patró? Tampoc necessàriament.
Hi ha la possibilitat d’aprendre una nova manera de viure els nostres afectes i de dur-la a la pràctica.
Així doncs, el que si és a l’abast,
és poder fer nous aprenentatges i implementar-los. La seva pràctica anirà augmentant
la probabilitat que aquestes noves informacions siguin les predominants en la
nostra experiència, “desplaçant” allò que vam aprendre en el seu dia i que ara, si és que algun cop ho va ser, ja no resulta útil pel nostre desenvolupament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada