Sovint la societat en la que
vivim crea situacions de doble vincle, que ras i curt ve a ser que, facis el
que facis, serà un error. S’estableixen uns marcs mentals i unes dicotomies
basades en premisses falses dintre de les quals és impossible mantenir-se
indemne.
En el tema que ens ocupa
avui, si agafem el diccionari i busquem el mot egoisme, trobem la següent
definició: “Excessiu amor de si mateix que fa atendre únicament a l’interès
propi àdhuc en dany d’altri”.
Des de les cúpules
ostentadores de poder, autèntiques màquines piconadores de crear desestabilitat,
feblesa i indefensió, s’han encarregat
sistemàticament d’etiquetar, sense matisos, com egoista, qualsevol defensa dels
interessos propis. El filòsof i teòleg Rafael Navarrete comenta al respecte: “Se nos ha educado para rechazar todo cuanto
pueda parecer egoísmo, y cuando hemos querido tener en cuenta nuestras propias
necesidades nos hemos sentido juzgados negativamente”.
L’escenari que es dibuixa doncs
és que mirar per un mateix és sempre pecaminós, i d’aquí es desprèn que el seu
oposat, és a dir, anteposar sempre els interessos dels altres als nostres, és
virtuós. La virtut doncs recau en la negació i l’anul·lació. En el seu llibre Por a la llibertat, Erich Fromm escriu: “El
supòsit implícit en el pensament de Luter i Calví, i també en el de Kant i
Freud, és el següent: l'egoisme és idèntic a l'amor a si mateix. Estimar als
altres és una virtut, estimar-se a si mateix, un pecat. A més, l'amor cap als
altres i l'amor cap a si mateix s'exclouen mútuament”.
La negació a la qual fem
referència aquí, seria una mena de despossessió, de pèrdua de contacte amb el
millor d'un mateix. El resultat d'aquesta desconnexió i desorientació serien
persones afeblides i empobrides, mancades i necessitades. Des d’aquest fil argumental,
l'egoisme sorgiria justament del sacrifici d'un mateix, com un subproducte d’aquesta
invalidació. Així doncs, de manera que pot semblar paradoxal, la negació d'un
mateix podria donar lloc a l'egoisme. Aquesta pèrdua de contacte amb el millor
de cada un, produeix persones que no disposen de la capacitat per
autoregular-se i poder cobrir per si mateixes les seves necessitats bàsiques.
Persones, en definitiva, que es troben en "números vermells". En
aquest context, l'egoisme podria entendre’s com un recurs amb el qual intentar
compensar aquest buit i aquesta incapacitat i poder així abastir aquestes
necessitats, com un succedani davant aquest ésser desposseït. Com un fantasma
famolenc.
Amb la seva lucidesa
característica, Fromm comentava al respecte: "L'egoisme no és idèntic a
l'amor a si mateix, sinó al seu oposat. L'egoisme és una forma de cobdícia. Com
tota cobdícia, és insaciable i, per tant, mai pot arribar a una satisfacció
real. És un pou sense fons que esgota l'individu en un esforç interminable per
satisfer la necessitat sense arribar mai la satisfacció. L'observació atenta
descobreix que si bé l'egoista mai deixa d'estar angoixadament preocupat de si
mateix, es troba sempre insatisfet, inquiet, torturat per la por de no tenir
prou, de perdre alguna cosa, de ser desposseït d'alguna cosa. Es consumeix
d'enveja per tots aquells que aconsegueixen alguna cosa més. I si observem
encara més de prop aquest procés, especialment la seva dinàmica inconscient,
trobarem que l'egoista, en essència, no s’estima a si mateix sinó que es té una
profunda aversió... Mentre a la superfície sembla que aquestes persones
s'estimen molt, en realitat es tenen aversió, i el seu narcisisme -com l’egoisme-
constitueix la sobrecompensació de la manca bàsica d'amor cap a si mateixos".
A falta de la seguretat
genuïna, aquest tenir, actuaria com un apèndix, com una extensió, com un
substitutori d’allò que és original. Vist així, aquest egoisme és reactiu, una
defensa contra la sensació de vulnerabilitat, una necessitat de tenir que intenta
compensar mancances del Ser.
És obvi que aquesta hipertrofia
de mirar per un mateix és problemàtica, tan per la pròpia persona com per les
altres. Com també ho és que això no invalida la saludable actitud de mirar pels
propis interessos. La falsa controvèrsia creada entre l’egoisme i l’altruisme
entès com a negació, ambdós perjudicials per l’estabilitat i la seguretat
validant de la persona, queda curtcircuitada amb la acceptació de la natural
defensa i estimació per un mateix, amb l’egoisme ètic. Integrar els interessos
propis amb els del proïsme és un exercici de dialèctica, quelcom no contemplat
per aquells que només se senten emparats sota els compliments de manaments, la conformitat
acrítica i una cega obediència, el millor adob perquè l’egoisme no pari de
rebrotar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada