En l’actualitat, pràcticament tothom coneix quins
són els principis d’una dieta alimentària saludable, què és menjar sa: moltes
hortalisses, molta fruita, llegums, peix blau, pocs greixos d’origen animal,
etc. Malgrat això, no sembla que un número igual de persones estiguin aplicant
aquests coneixements a la seva vida. Ras i curt: Saben què és menjar de manera
equilibrada però no ho fan. La informació de la qual disposen no és suficient
com perquè adoptin hàbits alimentaris saludables. En la mateixa línia, totes
les persones que fumen són sabedores, d’una o altra manera, dels efectes altament
nocius que té el tabac per a la seva salut. De fet, aquesta és la raó
fonamental per la qual moltes d’elles es plantegen deixar-ho. Tot i això moltes
d’elles continuen fumant. De nou, la informació coneguda no es tradueix en
canvis en el comportament.
Apropant-nos a temes més directament relacionats
amb la psicologia, són també moltes les persones que saben que pensaments que
sovint els generen malestar, o que determinades pors que experimenten, o que
buscar la felicitat acumulant possessions, no són comportaments que tenen una
explicació en termes lògics, no són contrastables, però malgrat ser coneixedors
d’això, no deixen de posar-los en pràctica. En aquesta línia els psicòlegs Luis C. Delgado-Pastor, Alberto
Amutio Kareaga senyalen en un
article recent que “La mayoría de las personas afectadas por los
trastornos de ansiedad reconocen que su miedo es irracional, ya sea que se
trate de un miedo causado por un estímulo externo o interno. Sin embargo,
reconocer su irracionalidad no es suficiente para modificar los comportamientos
de evitación o escape en determinadas situaciones asociadas a un malestar
elevado. Esto puede ser una razón de por qué, a pesar de la aparente eficacia
de los tratamientos cognitivo-conductuales desarrollados para tratar el trastorno
de la ansiedad generalizada (GAD) no se ha conseguido un funcionamiento óptimo
en la mayoría de la población tratada y continúa siendo el síndrome ansioso con
menor éxito en el tratamiento”.
Per què malgrat l’aparent disfuncionalitat de
determinades conductes aquestes es continuen repetint una vegada i una altra? Si
ja sé que aquesta por és “irracional”, perquè continuo tenint por? Si ja sé que
callar davant una injustícia és un error, perquè continuo callant? Si ja sé que
deixant de menjar, o menjant, no és calma la meva ansietat, perquè continuo
deixant de menjar o menjant? Si ja sé que pensar que dur a terme determinats
rituals em protegirà no es veritat, perquè continuo repetint-los? Si ja sé que
faltant-me al respecte em faig mal, perquè continuo maltractant-me?
Això fa palès, que hi ha d’haver motius més
profunds de distinta naturalesa que mantenen aquestes conductes, per molt que
no puguin ser directament coneguts. En concret, aquestes conductes deuen tenir una
funció que resulta ser més poderosa, més imperiosa, que la que aporten els
coneixements que les contravenen.
Entenem que és important descobrir quina és, o
quina va ser, la funció d’aquestes conductes aparentment contràries a la nostra
estabilitat i al nostre desenvolupament, i desprès, aconseguir cobrir les
necessitats que suposadament satisfan de manera tal que no comporti efectes
secundaris. Molt probablement, els fins perseguits amb elles són
totalment lícits, però la seva ineficàcia les revela en el present com
estratègies totalment equivocades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada