Mèxic, estiu de 1968. Jocs Olímpics. Un dels
atletes competidors és el nord-americà Richard Douglas Fosbury, “Dick” Fosbury, en la disciplina de salt d’alçada. La
seva participació passarà a la història no només pel fet de guanyar la medalla
d’or, sinó sobretot, per canviar la manera de saltar per sempre més, inventant l’anomenat
Fosbury flop.
Nascut el 6 de març de 1947 a Portland, Oregon
(EUA), des de molt jove Richard Douglas Fosbury va mostrar un interès natural
per a la ciència i les matemàtiques. També va ser un atleta dotat, amb un
talent especial pel salt d'alçada. Quan va arribar a l'adolescència però, es va
trobar amb que 1.93 metres era ja una alçada massa alta per executar-la de
manera efectiva ja fos amb el salt tradicional de tisora o amb la més
comunament utilitzada tècnica straddle.
La seva millor marca personal s'havia estancat en
1,80 metres, per la qual cosa es va adonar que si volia seguir progressant en
la disciplina, hauria d'arribar a un enfocament diferent. Des de 1963 en
endavant, Dick Fosbury va començar a utilitzar una nova tècnica de la seva
pròpia invenció: Començava amb una
carrera d’impuls corbada i donava l’esquena a la barra transferint el seu pes i
empenyent el seu cos cap enrere sobre la barra.
... I la va usar en un torneig de la Universitat
per a registrar un salt de 2 metres, davant el gran desconcert dels jutges els
quals, després de molta deliberació, van concloure que l'estil poc ortodox però
efectiu de Fosbury era perfectament legítim. Posteriorment, gràcies a un salt
de 2.21 metres durant les proves de classificació, va ser escollit per representar
els EUA en els Jocs Olímpics de Mèxic de 1968.
Les gestes de Fosbury a Mèxic li van valer la
condició d'heroi nacional de tornada a casa. Mentrestant, la resta del món va reconèixer
ràpidament l'efectivitat de la seva tècnica, que va ser més i més àmpliament
utilitzada. Avui en dia, el Fosbury Flop
està immortalitzat en el diccionari, i s'ha consolidat com l'única tècnica
utilitzada en el salt d'alçada. Per ara.....
I, naturalment, no sense abans haver hagut de soportar les friccions dels antics posicionaments.
En general els esports, com la majoria de les
coses, evolucionen lentament. Les regles canvien, les tècniques i els estils es
modifiquen pas a pas. És rar veure una disciplina fer de forma instantània un
salt endavant.
Canvis com el de Dick Fosbury, no responen a modificacions fetes dintre d’un sistema establert. Son de fet, canvis que canvien el sistema mateix. Aquests són els anomenats canvis de segon ordre, o canvis – 2. Amb els canvis – 2 es produeix una ruptura radical envers l’antiga manera de concebre les coses. Un exemple històric determinant és el de l’astrònom polonès Nicolau Copèrnic (1473 – 1543). Copèrnic va comprendre que no es podia entendre el moviment dels objectes celestes amb la tesi segons la qual la Terra està en el centre de l'Univers i el Sol i els altres objectes celestes giren al seu voltant. Va saber que per entendre el moviment dels objectes celestes calia canviar la relació posant al Sol al centre i suposant que és la Terra la que gira al seu voltant. És la revolució copernicana.
Canvis com el de Dick Fosbury, no responen a modificacions fetes dintre d’un sistema establert. Son de fet, canvis que canvien el sistema mateix. Aquests són els anomenats canvis de segon ordre, o canvis – 2. Amb els canvis – 2 es produeix una ruptura radical envers l’antiga manera de concebre les coses. Un exemple històric determinant és el de l’astrònom polonès Nicolau Copèrnic (1473 – 1543). Copèrnic va comprendre que no es podia entendre el moviment dels objectes celestes amb la tesi segons la qual la Terra està en el centre de l'Univers i el Sol i els altres objectes celestes giren al seu voltant. Va saber que per entendre el moviment dels objectes celestes calia canviar la relació posant al Sol al centre i suposant que és la Terra la que gira al seu voltant. És la revolució copernicana.
Podem observar canvis – 2 en qualsevol àrea, des d’allò
més prosaic al més transcendent, per exemple en l’aprenentatge i en les
propostes de canvi personal. En qualsevol cas, sempre es fa necessari abandonar
les premisses lògiques fins a les hores contemplades, que són substituïdes per la nova perspectiva.
Un bon exemple de tot això el tenim en l’anomenat
problema dels 9 punts, un joc que consisteix a unir els nou punts de la figura
mitjançant quatre línies rectes i sense aixecar el llapis del paper. T'atreveixes a jugar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada