Si anem a una reunió i pensem que anirà malament, és probable que vagi
malament. Però no per cap avatar màgic, ni cap llei secreta, sinó perquè
aquesta posició de partida farà que actuem en conseqüència, Per tant, per
exemple, la nostra expressió corporal expressarà el nostre temor, la nostra
mirada serà esquiva, la nostra postura encongida, la nostra veu trèmula.... I
això, com és obvi, serà captat per les altres persones que, molt probablement
actuaran en conseqüència. I si és així, la reunió pot, efectivament, acabar
anant malament... i la profecia s’haurà complert. De la mateixa manera, si a
l’hora de preparar un treball comencen a pensar que no som capaços, que no ens
en sortirem, que ho farem malament i que ens rebutjaran la feina, és molt
probable que la mateixa ansietat no ens permeti desenvolupar tot el nostre
potencial, que no acabem fent les coses tan bé com sabem, que cometem errors i
que, finalment, la nostra tasca no sigui del grat dels altres. I l’experiència
d’aquest rebuig confirmarà, al seu torn, la premissa inicial. La profecia
doncs, de nou, s’haurà complert.
Va ser el sociòleg Robert K. Merton qui va encunyar l'expressió
"profecia auto – complerta" i va formalitzar la seva estructura i
conseqüències. En el seu llibre Teoria Social i Estructura Social, Merton va
definir una profecia auto - complerta de la següent manera: “Una profecia auto
- complerta és una falsa definició d'una situació o persona que evoca un nou
comportament, el qual fa que la falsa concepció es faci verdadera. Aquesta validesa
enganyosa perpetua l'error. El posseïdor de la falsa creença percebrà el curs
dels esdeveniments com una prova que tenia raó des del principi”. Per al
psicòleg Giorgio Nardone, “una profecia que s'autorealitza és una suposició
que, pel sol fet d'haver estat formulada, realitza l'esdeveniment previst,
esperat o predit, confirmant d'aquesta manera la pròpia veracitat. És un
productor de realitats”.
És important doncs retenir que el compliment de la profecia no és a causa
de cap mena de procés màgic, sinó pel fet que posa en marxa maneres d’actuar
que van en la línea de confirmar allò que es planteja de bon començament. No és
cap miracle, sinó la creació de condicions que augmenta les probabilitats del
fet. Per tant, això no vol dir que si, per exemple, pensem que plourà, plogui, que si pensem que
algú li passarà alguna cosa, li passi, o que si pensem que ens tocarà la
loteria, ens tocarà. Perquè hi ha coses sobre les quals la nostra influència,
molt probablement, és zero, tot i que això és objecte d’un acalorat debat, però
en qualsevol cas ja no pertany al tema que ens ocupa.
Les profecies auto - complertes es poden donar amb coses molt quotidianes i
prosaiques, però també amb coses de molta importància i transcendència.
Imaginem, per exemple, que una persona parteixi de la premissa que es poc
valuosa. Si es comporta de manera congruent amb aquesta idea pot anar recollint
experiències que vagin reforçant aquest punt de vista. D’aquesta manera doncs,
les pròpies conductes es comporten com un factor mantenidor del problema, que
li pot crear importants dificultats i limitacions en la seva vida.
Tots els àmbits de la nostra vida són susceptibles de poder quedar sota els
efectes de les profecies auto – complertes. La salut també. Si pensem que ens
pot fer mal el cap, potser ens comencem a posar tensos i sigui aquesta tensió
la que acabi, en efecte, donant-nos mal de cap. Si pensem que la propera nit
ens costarà dormir, pot ser que aquesta informació ens alteri i activi, i
llavors serà aquesta pròpia activació la que dificultarà que ens adormim i
puguem patir insomni. Si pensem que tenim mala memòria i aquesta possibilitat
ens atabala, això es pot traduir en una disminució dels recursos efectius
disponibles i, per tant, en la comissió de més errades, la qual cosa anirà en
la línea de reforçar el punt de partida inicial. Si a una persona li diuen que
té una depressió pot ser que això la indueixi a tenir més comportaments que
estiguin en consonància amb aquesta condició i que això acabi per confirmar el
diagnòstic. En l’àmbit de les relacions, també poden tenir un gran impacte. Si,
per exemple, comencen a pensar que la relació amb la parella no va bé i es pot
trencar pot passar que comencem a adoptar maneres pròpies de funcionar que
siguin congruents amb això, i d’aquesta manera facilitem la ruptura. I fins i
tot poden acabar sent particularment pernicioses en el cas que es facin amb
mala intenció. Per exemple, en el maltractament psicològic es fàcil que les
trobem presents. Un “no serveixes per res” es pot traduir, en cas de ser
cregut, en errors de tota mena que acabin convertint la persona agredida en més
i més vulnerable. I també podem observar la seva presència en l’educació i el
desenvolupament. Si quan un nen està jugant al parc amb les atraccions li diem que
caurà, aquesta advertència pot desestabilitzar-lo i augmentar les probabilitats
que acabi caient. No cal dir que una repetició sistemàtica d’això pot acabar
sent extremadament limitant.
Així doncs, donada la facilitat amb la que es poden presentar i el seu
poderós efecte potencial, cal tenir molt en compte aquest mecanisme. És
important no perdre de vista que estem parlant d’una profecia, concepte que fa
referència a quelcom que hom prediu.
Encara que el més habitual és que el concepte de les profecies auto -
complertes s’apliqui, seguint l’esperit de la pròpia definició original, a
situacions de to negatiu, problemàtiques, val a dir també, però, que el mateix
mecanisme, la seva mateixa lògica, funcionen aplicats en sentit positiu. Això
és doncs molt important perquè poden ser utilitzades com un recurs poderós
perquè augmentin les probabilitats que succeeixin aquelles coses que ens
convenen. Si, per exemple, ens diem que
“tot anirà bé”, això ens pot ajudar a tranquil·litzar-nos i a afavorir que,
efectivament, tot acabi anant bé. La psiquiatra Susan Vaughan comenta al
respecte: “L’optimisme és como una profecia que es compleix per si mateixa. Les
persones optimistes presagien que assoliran allò que desitgen, perseveren, i la
gent respon bé al seu entusiasme. Aquesta actitud els dóna avantatge en el camp
de la salut, de l’amor, del treball i del joc, la qual cosa, al seu torn,
revalida la seva predicció optimista”. Per la seva banda, en una de les seves
agudes observacions i indicacions deia William James: “El camí voluntari i
sobirà cap a l'alegria, si perdem l'alegria, consisteix a procedir amb alegria,
actuar i parlar amb alegria, com si aquesta alegria estigués ja amb nosaltres”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada