Poc
desprès que Charles Darwin amb la seva Teoria de l’Evolució sacsegés
l’epicentre del món victorià, Sigmund Freud acabava d’estrènyer els cargols a
la ideologia de l’època amb la seva proposta sobre l’inconscient. En paraules
de l’historiador de la psicologia Thomas H. Leahey: “... la psicologia
proposada per Freud es centrava en els processos mentals anormals i es
plantejava desemmascarar la consciència –incloent-hi la consciència normal-
mostrant-la com una marioneta a mercè d’una sèrie d’impulsos primitius
repulsius que mai ens atreviríem a reconèixer”.
El
psicoanàlisis, deia Freud sovint, representa el tercer gran cop a l’autoestima
humana. El primer d’ells havia estat la demostració de Copèrnic que els éssers
humans no vivim en el centre de l’Univers. El segon cop va ser la demostració darwinista
segons la qual els éssers humans som una part de la naturalesa, mers animals.
El tercer cop, afirmava Freud, era la seva pròpia demostració que l’ego humà no
és l’amo a la seva pròpia casa.
A
diferència d’altres observacions seves, la idea que hi ha un munt de processos
inconscients en el nostre funcionar habitual s’ha mantingut dempeus. El
neuropsicòleg Elkhonon Goldberg comenta al respecte: "La majoria dels
nostres processos mentals són automàtics i sense esforç, portats a terme, per
dir-ho així, en pilot automàtic. Per contra, les tasques cognitives amb esforç
i controlades conscientment representen només una petita part de la nostra vida
mental". Per al neurocientífic Allan Snyder "som dirigits per una
ment inconscient. Moltes coses les fem inconscientment. Les decisions que
prenem gairebé vénen dictades. Sovint em pregunto: Qui mana aquí? Qui dirigeix
l'espectacle? Quant control tenim realment? ". Per al professor Francisco.
J. Rubia "no fem el que volem, sinó que volem el que fem".
Assumint
que hi ha una gran part del nostre funcionar que està “automatitzat”, ens podem
preguntar: Ho hem de contemplar com un problema? Per intentar respondre a
aquesta qüestió podem imaginar els casos de dues persones, A i B.
Suposem
que A, fruit del seu aprenentatge i experiències, quan es troba davant de
dificultats o adversitats, recorre automàticament als seus punts forts, a un
sistema de regulació de l’estrès intern que l’ajuda a mantenir-se segura i en
calma, i també s’obre als altres en la recerca d’un suport extern, obtenint d’aquesta
manera una regulació relacional. Per
la seva banda, B, fruit del seu aprenentatge i experiències prèvies, davant les
dificultats o adversitats automàticament experimenta que no disposa de cap base
segura, ni interna ni externa, en la que poder confiar, de manera que se sent
desprotegida i temorosa.
A
i B comparteixen, doncs, el fet que poden respondre en gran mesura de manera
automàtica a situacions de dificultat, però resulta evident que no es troben en
una posició similar. Per A, la seva manera de respondre automatitzada resulta
satisfactòria, per B, no.
Des
d’un punt de vista funcional, la qüestió important no és doncs la velocitat del
processament, el fet que sigui conscient o inconscient, controlat o automàtic, sinó
la seva qualitat. I només quan la qualitat és deficient, la velocitat es
converteix en un problema. Les
coses no són positives o negatives per si són conscients o inconscients. Perquè,
quin problema hi ha quan coses que desitgem i ens convenen es fan de manera
automàtica?
Freud
es va equivocar quan va associar l’inconscient amb negativitat. L’inconscient
és un problema quan el contingut que es processa és problemàtic o erroni. Poden haver-hi continguts que ens ajudin
processats de manera conscient i no conscient, de la mateixa manera que poden
haver-hi continguts generadors de problemes processats de manera conscient i no
conscient.
De
fet, la competència inconscient és una situació de privilegi. Per contra, la
incompetència inconscient és el pitjor escenari. Minimitzar el seu impacte
representa una feinada. Per començar podem adonar-nos-en de la seva presència,
el que implica fer-nos-en conscients, i escoltar si ens vol dir alguna cosa i
quina funció pot estar tenint.
1 comentari:
És fantàstic com funciona la ment. El què costa i ens recomana estar amatents és, tal com has explicat en altres ocasions, aprendre a incorporar continguts positius, de qualitat alta, perquè sorgeixin automàticament en el procés inconscient, a la vegada que aprenem també a descartar els negatius, de baixa qualitat, perquè no apareguin en el procés. No és fàcil, pero és factible. Gràcies Francesc per la teva ajuda.
Publica un comentari a l'entrada