10.09.2015

Economia de l'atenció

Ens movem per la vida percebent només una part ínfima de la mateixa. La realitat sempre supera la nostra capacitat d'atenció. Per tant, ens agradi o no, siguem conscients d'això o no, actuem seleccionant estímuls. L'atenció ha estat definida sovint com un focus que només permet captar una part limitada de tota la realitat estimular. Allò al que prestem més atenció es torna rellevant, visible, però això significa també que allò al que no es presta atenció queda a la foscor. El fet de prestar atenció a alguna cosa farà que altres aspectes de la realitat se suprimeixin. Això és d'una importància cabdal, ja que la nostra experiència depèn del que atenguem, i els nostres records també. Si llegint aquest text, en un moment donat, sona el telèfon, o experimentem un fort picor a la cama, o ens recordem que tenim alguna cosa al forn, en aquest precís instant, la nostra atenció es dirigirà a qualsevol d'aquestes fonts d 'informació i deixarem d'atendre al que estem llegint.Moment a moment atenem de manera conscient a una sola cosa diferent. I després d'aquesta, una altra, i així successivament, de manera incessant, al llarg de tot el temps de vigília. En estudis de psicofisiologia es posa clarament de manifest que no es pot ser conscient de dues coses diferents al mateix temps. Això es fa evident amb les anomenades "figures ambigües", figures o dibuixos construïts de tal manera que, segons es focalitzi l'atenció, es poden veure dues coses diferents, però alternativament, i mai al mateix temps.


                                                                 
                                                     Què veus aquí?

L'abast que aquesta limitació de l'atenció té en les nostres vides pot anar des del més prosaic al més transcendent i és el que justifica la necessitat d'economitzar aquest recurs. Per posar un exemple, la prohibició de parlar pel telèfon mòbil mentre conduïm troba la seva raó última en la nostra limitada capacitat d'atenció: tot el temps que estiguem atenent al mòbil deixem d'atendre la carretera ia la nostra conducció.Això també té un poderós impacte en clau d'experiència personal. Així, per exemple, una mateixa escena, un mateix fet, pot ser vist de forma totalment diferent segons on posem el focus atencional; per exemple, una mateixa situació pot ser viscuda com una amenaça o com un repte, segons s'atenguin, respectivament, els seus perills o les seves possibilitats. O, aplicant-lo a la nostra mirada interior, a com ens veiem a nosaltres mateixos, resulta evident que la nostra pròpia valoració i autoestima pot variar àmpliament segons posem el focus de l'atenció de manera preferent en les nostres limitacions i errors o a les nostres capacitats i encerts.
Així doncs, l'escenari en el qual ens situen aquests fets és nítid: la gestió de l'atenció té decisives implicacions.

9.23.2015

Preparats per a les campanyes de la por.

La por és una emoció bàsica. Estem parlant d’una emoció fonamental per a la nostra supervivència donada la seva funció protectora. Es tracta d’una resposta potent que resulta totalment adaptativa quan ens trobem davant una amenaça real.
Sent doncs una resposta, la por no està penjada en el buit. En realitat, és el resultat d’una relació de forces entre una potencial amenaça i la nostra capacitat per respondre-hi. I només quan la primera és més forta que la segona tindrem por. Si sabem que ens podrem defensar de manera segura d’un ós, no tindrem por de l’ós.
Seguint doncs aquest fil argumental, la millor manera de crear antídots contra la por és augmentar les nostres capacitats i recursos. Com més en tinguem més preparats estarem per fer front a les diferents dificultats i reptes que se’ns aniran presentant. “L’adversitat no pot amb l’home valent”, va dir Sèneca.
Aquests últims dies, arran del Procés català, s’està parlant molt de les campanyes de la por. I és, que efectivament, crear escenaris on la gent pugui sentir-se sobrepassada i amenaçada és una vella i molt explotada estratègia. Al respecte el neurocientífic Joseph LeDoux comenta: “La por pot, definitivament, modular les situacions socials. Marits, esposes, pares i professors fan servir la por igual que els polítics per aconseguir objectius socials. Aquest no és un judici de valor. És justament el que fem. Seria millor si féssim servir formes menys aversives de motivació però precisament perquè la por funciona tan bé, és per defecte el que més fem servir”. Es tracta, en tota regla, d’una manipulació. Com es pot actuar d’aquesta manera indigna a nivell de masses queda molt ben reflectit, per exemple, en l’obra de Naomi Klein “La doctrina del shock”. 
Hi ha, efectivament, autèntics sembradors de por, que ho fan sempre per benefici propi i en detriment de qui volen espantar, en un clàssic joc de victòria – derrota. Però una victòria basada sobre la por no és una victòria neta ni saludable. No és una victòria amb futur. No està basada en el millor de les persones, en la seva expansió i creixement. Pot tenir uns rèdits provisionals, transitoris, però és en realitat un castell construït sobre l’arena que, inevitablement, té data de caducitat. Només qui té por, fa servir la por. És la vella arma dels porucs, dels que tenen por a la vida. Ningú amb autèntic coratge es dedica a sembrar la por.
Les bones notícies però, són que aquesta germinarà si, i només si, hi ha un terreny abonat. I d’això es tracta, d’enfortir-nos per disminuir les probabilitats que la por interfereixi en les nostres vides i dificulti el nostre trajecte i desenvolupament. I per sort, sobre això, l’última paraula la tenim cadascú de nosaltres. Som doncs, potencialment, plenament sobirans.

9.15.2015

Darrere les cortines. Aportacions de Gabor Maté.

Gabor Maté és un metge i escriptor canadenc d’origen hongarès, especialitzat entre altres temes en l’estudi i tractament de les addiccions i les experiències primerenques en la infància.
Amb les seves propostes, el Dr. Maté es mulla, rasca, i arriba a capes a les quals l’Administració i l’establishment no saben, no poden o no volen arribar. Aixeca les estores i posa a ventilar qüestions que es mantenen sovint enquistades.
Aquells que estiguin interessats en resoldre els problemes fent tan sols arranjaments de xapa i pintura o tunejant fòssils, és molt probable que es trobin incòmodes amb els seus plantejaments, l’hàbitat natural dels quals no és ni la superfície ni la defensa d’interessos de poder.
Així doncs, si us interessa un punt de vista diferent de l’oficial, aquí us podeu introduir en les propostes que aquest metge fa sobre la naturalesa biopsicosocial de l’ésser humà i algunes recomanacions de futur per canviar l’estat de la qüestió.

9.10.2015

Espais oberts amb música

Tenint en compte el poder de la música i la bona acollida que té la inclusió d’alguns vídeos musicals en el blog, he pensat en obrir un espaisoberts2015-música on, des d'avui, hi aniré penjant temes musicals i una cita acompanyant-los.
Esteu convidades i convidats....

Tot sigui per l’expansió!
espaisoberts2015-musica.blogspot.com.es/

9.07.2015

Dues qüestions sobre la por

La por és una emoció que té una importància transcendent. Classificada en l’anomenat grup de les emociones negatives, es tracta d’una emoció fonamental per a la nostra supervivència donada la seva funció protectora. Per això entenem que fora millor considerar-la, més que negativa, com a desagradable, perquè certament no es grat experimentar-la.
En relació a la seva experiència i gestió volem comentar dues qüestions que solen ser problemàtiques.
La primera fa referència al fet que, donada la nostra complexitat mental, podem experimentar por per coses que no estan passant. La por és realment decisiva quan ens trobem davant amenaces reals. Ara bé, nosaltres som capaços de posar en marxa una resposta de por per coses que ja han passat, i sobretot, per coses que anticipem que poden passar. Així per exemple, podem desencadenar una resposta de por, ara, en el moment present, només pel fet de pensar que demà hem d’anar al metge, o tenir una entrevista de feina, o trobar-nos amb algú que no volem, o examinar-nos i així un inacabable etc. Estem davant doncs d’una anticipació disfuncional. Aquí hi encabiríem les anomenades (pre)ocupacions, que com el seu nom indica, vol dir ocupar-se abans d’hora. El repte aquí doncs és emocionar-se només pel que és, una cosa que molt probablement és més fàcil de dir que de fer.
La segona qüestió fa referència a la naturalesa de la resposta. Perquè, en efecte, en la por es produeix una resposta de tot l’organisme, on es poden observar, per exemple, canvis en el funcionament del sistema nerviós, canvis a nivell hormonal i importants modificacions metabòliques. És tracta d’una resposta perfecte, adaptativa, per fer front als perills que la nostra espècie s’ha anat trobant al llarg de la seva evolució. Essencialment posa al cos en situació de fugir o lluitar per poder mantenir la supervivència.
Ara bé, aquests no són canvis necessaris ni adaptats per a la gran majoria de situacions que vivim com amenaces en l’actualitat. Per molt que ens pugui fer por la sogra, o el sogre, o parlar en públic, o obrir un negoci, o estar a l’atur, etc., en cap d’aquests casos és adient la resposta bàsica de por amb la que venim programats.
És més, en aquest escenari es tracta més aviat d’una resposta contraproduent, atès que és de tipus defensiu i que  té, com a una de les seves característiques, focalitzar l’atenció en l’amenaça, per tant reduir el focus atencional. I davant les amenaces “civilitzades” que vivim principalment nosaltres, igual que pel que fa a les amenaces virtuals abans esmentades, més que tancar-se el que ens pot ajudar és obrir-nos, per poder ser així més creatius, més flexibles, per poder accedir d’aquesta manera a diferents tipus de recursos que ens poden ajudar a viure millor aquestes situacions, per poder gaudir de més aspectes del nostre potencial i així gestionar-les més bé. 
El repte doncs aquí, quan ens trobem amb aquest tipus d’amenaces, és canviar la contracció per l’expansió, a la recerca d’una resposta diferent a la de por que ens resulti més eficient. Una altra cosa més fàcil de dir que de fer, però que es pot provar.

9.02.2015

Un referent anomenat gratitud

Mentre el riu corri, les muntanyes facin ombra i al cel hi hagi estrelles, ha de durar la memòria del benefici rebut en la ment de l'home agraït.
Virgili

Hi ha moltes coses que poden aportar el seu gra de sorra en la línia d’afavorir l’expansió. Entenem la gratitud com una d’elles.
El sentit al que fa referència aquí el concepte gratitud és el de ser conscients i agrair les coses bones que ens passen o tenim. El psicòleg Robert Emmons, un dels autors de referència en aquest camp, defineix la gratitud como el reconeixement de tot el bo que una persona té en la vida.
Podríem dir que la gratitud és una forma d'estar en el món que trobaria un oposat a la queixa. La queixa és una actitud de tancament. Amb ella es focalitza l'atenció en el negatiu, no s’aporta cap solució ni es resol res. Contribueix a romandre passiu, incita al victimisme, s'alinea amb la percepció d'incapacitat i descontrol. Mentre que en la queixa hi ha pèrdua, com en la tristesa, en la gratitud hi ha guany i trobada, com en l'alegria.
Una persona agraïda estaria molt d'acord amb afirmacions com:
• Tinc moltes coses a la vida per les quals estar agraït.
• Si hagués de fer una llista amb tot el que agraeixo, la llista seria molt llarga.
• Li estic agraït a una gran quantitat de persones.
• A mesura que em faig gran, em veig més capaç d'apreciar a les persones, els esdeveniments i les situacions que han format part de la meva història personal.
La gratitud ens permet donar una cordial benvinguda a tot allò favorable que hi ha en les nostres vides, que sol ser molt. Amb ella podem fer un canvi de xip que ens situa en territoris d'abundància. Està en la tendència de sumar i va de la mà del reconeixement i la valoració, ens pot ajudar a viure millor el present i a reconciliar-nos amb el passat.
Entre els beneficis que s’han associat a la gratitud hi trobem el fet de permetre assaborir les experiències positives de la vida, el reforç de l'autoestima, ajudar a afrontar situacions adverses, ser incompatible amb emocions desagradables, ser un antídot per a les enveges, facilitar que no ens "acostumem" al que és bo i ajudar-nos a establir vincles socials.
Cal matissar, en qualsevol cas, que quan ens referim a la gratitud, no estem parlant de simple conformisme i encara menys de resignació. Estar agraït no vol dir deixar de veure el que ens pugui faltar, o deixar de tenir expectatives, o perdre de vista horitzons, o no gaudir d'una saludable ambició.
La gratitud és quelcom que es pot practicar, cultivar. Fins i tot, en el cas d’aquelles persones que preferentment s’hagin mogut durant molt de temps pels tenebrosos paratges de la queixa, hi ha la possibilitat, si s’ho proposen, que sigui una llavor que arreli fort en el seu interior.
Amb la gratitud podem passar de l'exigent i frustrant "tenir tot el que vull" a un harmoniós "voler tot el que tinc". Un vell proverbi xinès recorda: “Quan beguis aigua, recorda la font.”


8.28.2015

El poder de la impermanència (II)

Ens sol agradar apuntar-nos al carro de lo etern (l'amor etern, la vida eterna, etc ....), segurament en la línia de la recerca de la sensació de seguretat que tant anhelem. Però que hi ha del cert respecte aquesta eternitat? De fet, l’observació del nostre entorn i de nosaltres mateixos permet adonar-nos que, si hi ha una cosa permanent, eterna, aquesta és el canvi. La vida és canvi.
Situats en l’àmbit de la Psicologia, l’estabilitat vs el canvi, la continuïtat vs la discontinuïtat, es troben entre els grans temes de debat. En particular, respecte la manera que ens veiem i vivim, culturalment, ens trobem amb el tòtem del Jo, com un ens durador, persistent en el temps, permanent. Ajudats de la nostra gran capacitat narrativa i d’elaborar històries, cosim fets i experiències i ho lliguem i empaquetem tot obtenint la visió d’una entitat més o menys estable.
Certament, com s’ha escrit, és molt útil pensar en un mateix com el tipus de cosa que no canvia molt, perquè resulta tranquil·litzador i ens fa la vida més fàcil. Però el tir pot sortir per la culata, i buscant el control podem acabar afavorint la freqüència del descontrol. En concret, quan hem de veure’ns-les amb continguts propis que són desagradables, resulta més desmoralitzador i paralitzant viure´ls com quelcom permanent que com quelcom transitori, passatger. Entre dir-nos “sóc infeliç” o “en aquest moment em sento infeliç”, què resulta menys pertorbador?
Aquest Jo “sòlid”, és una manera de veure’ns culturalment apresa, però no té perquè ser l’única possible, ni té perquè ser eterna. Hi ha alternatives. El Dr. Vicente Simón assenyala al respecte: “La conciencia ligada al acontecer favorece la percepción del self propio como algo temporal y cambiante. El hecho de prestar atención a lo que está sucediendo en cada momento propicia la constatación de los cambios en la propia vida psíquica; la rápida sucesión de percepciones y de imágenes mentales, la continua alternancia de las emociones, el constante flujo de los pensamientos… Es difícil compaginar esta observación con la creencia en un self permanente e invariable”.
Podem contemplar doncs la nostra existència com un sumatori de moments? Des d’aquesta perspectiva, el moment present no determina el moment futur. De fet, sabem perfectament per experiència, que podem experimentar canvis molts ràpids i sobtats d’estat d’ànim en funció del que pugui esdevenir en un moment donat. El fet d’estar ara malament no té perquè projectar-se al futur, i encara menys consolidar-se.
Amb les seves agudes observacions, Friedrich Nietzsche ja assenyalava que “el destí dels homes està fet de moments feliços, tota la vida els té, però no d’èpoques felices”. I podem afegir-hi que el mateix es pot aplicar als moments infeliços i a les èpoques infelices.
Diuen que un monarca oriental va encarregar en una ocasió als seus savis que inventessin una oració que estigués sempre a la vista i que havia de ser certa i apropiada en tot moment i situació. Els savis, després de reflexionar-hi durant un temps, li van presentar aquesta proposta: “I això també desapareixerà”.
Vist així, podem contemplar que a cada moment comença una nova oportunitat.

8.20.2015

Relacions: Rescat o creixement?


Pujo un powerpoint que he publicat recentment a youtube.
L'enllaç és https://www.youtube.com/watch?v=cZ_K-PCo9y0

8.12.2015

Amor: Et pengen alguns mites

Solem ser força aficionats als mites, potser perquè habitualment masteguem bastanta sorra.
Si arran de terra la cosa no pinta massa bé, sempre ens queda el recurs de fer volar la imaginació i inventar-nos el món.
Infinitat de coses són susceptibles a ser mitificades, però algunes d’elles són dianes preferides. L’amor és una d’elles. 
Atès que és estiu i fa calor, un factor estressant, intentem refrescar-ho.


MITE DE “L’AMOR ETERN”
Com s’ha escrit algun cop, l’amor etern dura tres mesos.

MITE DE “L’AMOR PUR”
Pura miopia.

MITE DE “HO HEM DE FER TOT JUNTS”
Fins i tot ofegar-nos.

MITE DE “LA MITJA TARONJA”
Queda maco, però es tant fals com incapacitant.

MITE DE “LA SINCERITAT ABSOLUTA”
Molt reivindicat pels amants de les vides planes.

MITE DE “TENIR FILLS MILLORARÀ LA RELACIÓ”
Encara en tindran la culpa ells.

MITE DE “EL TEMPS MILLORARÀ LA RELACIÓ”
El temps no millora res, a menys que nosaltres aprofitem el temps per millorar.

MITE DE “LA PARELLA POT REALITZAR TOTS ELS SOMNIS”
Si, sempre que hi incloguem també els malsons.

MITE DE “LA LECTURA DE MENTS”
La idea seria que l’amor ens fa vidents. Creure per veure.

MITE DE “UNA LLAR INFELIÇ ÉS MILLOR QUE UNA LLAR TRENCADA”
Òptim si entens que lo teu és purgar.

MITE DE “LA TRANSFORMACIÓ DE LA PARELLA”
“No m’agrada però ja el/la canviaré”. El millor inici per acabar aviat.

MITE DE “ELS POLS OPOSATS S’ATRAUEN I ES COMPLEMENTEN”
Tema força recurrent, en particular en casos de magnetismes extraviats.

MITE DE “LA NECESSITAT ÉS UN INDICADOR DE L’AMOR”
Bàsicament la necessitat és un indicador de necessitat. Amb números vermells difícilment s’està en condicions de donar.


8.03.2015

Emocions: Qüestions al voltant de la seva experiència (I)

Va assenyalar el pintor Vincent van Gogh que "les emocions són els capitans de les nostres vides a les que contínuament escoltem sense ni tant sols adonar-nos-en". Es tracta d'una idea que gaudeix de bons suports en l'actualitat, encara que no sempre sigui així.
En aquest "sense adonar-nos-en" pot figurar el fet que les emocions es poden desencadenar per un estímul sense que, o abans que, nosaltres siguem conscients de la presència d'aquest estímul. Com apunta Paul Ekman, un dels pioners en l'estudi de l'emoció, un tret característic de la emocions és que poden desencadenar-se automàticament a gran velocitat (en menys d'un quart de segon) i de forma completament aliena a la consciència.
Per la seva banda, l’antropòleg Robert Sapolsky assenyala: “Una de les coses que s'ha observat en les persones que pateixen un desordre d'estrès posttraumàtic és que a l'entorn hi ha estímuls que provoquen la por sense que ells se n'adonin. Amb uns estímuls preconscients és possible que de sobte el cor comenci a bategar ràpidament, que la sensació de pànic aparegui, i és possible que tot això succeeixi sense que un se n’adoni”.
En relació a aquesta qüestió, una aportació de gran impacte a l'estudi de les emocions correspon al neurocientífic Joseph LeDoux, que va descobrir l'existència d'una via "ràpida" de l'emoció en la qual els estímuls rebuts pels sentits poden activar la resposta emocional sense que la informació arribi a la escorça cerebral, per tant sense ser conscients, tal com es pot veure a la diapositiva.
Si un dia, caminant pel carrer, veiem alguna cosa que es mou al nostre voltant, ens apartem immediatament. Això seria el resultat de l'acció de la via ràpida. Posteriorment, per l'acció d'una via més lenta, ens adonem que era una bossa empesa pel vent i que no hi ha res a témer. Amb la via ràpida podem guanyar un temps preciós que pot ser vital per a la nostra supervivència. Ara bé, també és cert que en ser menys precisa pot cometre més errors, sent doncs el preu a pagar que ens emocionem per alguna cosa que no ho mereix.
O imaginem, per exemple, que estem caminant de nit per un carrer fosc i de sobte veiem apropar-se a nosaltres un gos corrent. En aquestes condicions, amb molta probabilitat s'activaria l'emoció de por i ho faria de manera molt ràpida i sense que la consciència tingués temps a decidir res, i reaccionaríem de manera acord a l'emoció experimentada, posant-se en marxa tot el patró de resposta propi de l’emoció.
Perquè a més, un cop es produeix l'espurna que activa l'emoció, els diferents aspectes de la resposta emocional es van produint també de forma extremadament ràpida i automàtica, sense participació cap de la consciència. Referent a això, un altre autor de referència en l'estudi de les emocions, Antonio Damasio, indica que en qüestió d'uns centenars de mil·lèsimes de segon, la cascada emocional aconsegueix transformar l'estat de diverses vísceres, el medi intern, la musculatura del rostre i la postura, el ritme de la ment i els temes dels nostres pensaments.
Així doncs, en el món de les emocions tot passa molt ràpid. Aquesta és una característica essencial associada a la seva funcionalitat. La contrapartida, que també la té, és que el seu control queda en bona a mesura a posteriori, post-activació.
D’aquí doncs també la gran importància de ser molt selectius a l’hora de decidir què ens emocionarà, una qüestió sobre la que tenim les nostres coses a dir i, de fet, on podríem contemplar, que tot comença. En el ben entès que gran part de les coses que avui ens emocionen són resultat d’aprenentatges fets al llarg de la nostra trajectòria vital.
Avui i de cara al futur,i en relació a moltes de les noves coses amb les que ens anirem trobant, som a temps de contemplar quan convingui la possibilitat de preguntar-nos: Això és digne de les meves emocions?

7.19.2015

... però el vaixell no es mou.

En la entrada del 29 de juny, “Dick Fosbury: Parlant de canvis – 2”,  feia referència a l’anomenat problema dels nou punts. La solució és aquesta:


És curiós que hi hagi persones que, quan s’assabenten de la solució, diuen quelcom com “.... ah, però tu has fet trampa, tu has sortit!”.  I no deixa de ser sorprenent perquè en realitat la trampa és quedar “tancat” en la premissa falsa que es tracta d’un quadrat.
El problema dels nou punts, que s’utilitza molt en diferents àmbits, posa sobre la taula al meu entendre una qüestió clau: La presència de marcs mentals que poden ser limitants i no conscients. Marcs que, a més de mentals, poden ser també corporals. Conductes que no resulten adaptatives ni funcionals en el moment que s’apliquen activant-se sense ser-ne conscients. És a dir, incompetència inconscient.
Comentava també, en la meva última entrada “Sobre el monstre de l’inconscient“, el fet que un contingut. o procés, o conducta, sigui inconscient, no el converteix en un problema per aquesta raó. La competència inconscient no representa cap problema, ans el contrari. Algun conductor amb experiència canviaria la seva manera actual de conduir per com ho feia quan anava a classes a l’autoescola? També qualsevol persona que toca un instrument musical sap dels beneficis dels automatismes fruits de la pràctica.
La qüestió doncs està en els errors no detectats operant a l’ombra.  
I aquí entenc que també cal contemplar el calat del que és inconscient i el seu impacte. Perquè no tot el negatiu que està fora de radar té les mateixes repercussions.
En aquest sentit, el Dr. Henry Grayson comenta: “No podem navegar amb un vaixell si tenim àncores subjectant-lo”. A vegades fins i tot pot passar, com ell assenyala que; “Hem pres classes de vela. Hem après com hissar les veles, com fixar el timó, com col·locar la vela. El vent és allà, però el vaixell no es mou. No ens han ensenyat com buscar totes aquestes àncores. Poden estar ocultes, frenant el vaixell”.
No vol dir que aquestes àncores no hagin pogut tenir una funció en el passat, i fins i tot que no la puguin tenir en un moment donat en el present. Però ara, havent-se convertit en una tendència d’acció, poden estar fent més nosa que servei, formant part del problema en lloc de formar part de la solució, dificultant l’activació d’altres sistemes d’acció adaptatius.
Per exemple, suposem un/a nen/a, que de petit/a hagués tingut més demandes de les que els seus pares estaven disposats o sabien atendre; per evitar la intensitat de la frustració, havia de disminuir la intensitat de les seves necessitats, i ho va fer disminuint la seva respiració. Al respirar menys, el metabolisme està menys actiu i produeix menys energia, i per tant, hi ha menys energia disponible per a totes les necessitats i afectes.
Això li va poder servir d’ajuda en aquell moment, però què passa si aquesta resposta es va convertir en una tendència d’acció i de manera automàtica ha continuat anant pel món al llarg del seu recorregut vital amb la respiració crònicament disminuïda, sense ser-ne conscient i fins i tot amb la creença implícita que això l’ajudava a ser millor persona?
Aquesta manca d’energia li pot haver fet interpretar, per exemple, com a inabordables o insuportables situacions que potser hagués pogut afrontar perfectament amb uns nivells d’energia més elevats. Quantes renúncies i pèrdues pot haver-hi aquí al darrere? I ell/a es pot continuar preguntat: Per què no estic vivint la vida que m’agradaria viure?
He posat un exemple de resposta corporal, i és perquè vull suggerir que potser sigui aquí, al cos, l’última frontera on podem trobar moltes d’aquestes àncores que no deixen que el vaixell definitivament salpi.
En qualsevol cas, si és que existeixen, pertoca a cadascú anar descobrint les pròpies i donar-se les oportunitats necessàries per deixar-les sense funció entenent abans que hi ha alternatives millors a l’abast.

7.09.2015

Sobre el monstre de l'inconscient

Poc desprès que Charles Darwin amb la seva Teoria de l’Evolució sacsegés l’epicentre del món victorià, Sigmund Freud acabava d’estrènyer els cargols a la ideologia de l’època amb la seva proposta sobre l’inconscient. En paraules de l’historiador de la psicologia Thomas H. Leahey: “... la psicologia proposada per Freud es centrava en els processos mentals anormals i es plantejava desemmascarar la consciència –incloent-hi la consciència normal- mostrant-la com una marioneta a mercè d’una sèrie d’impulsos primitius repulsius que mai ens atreviríem a reconèixer”.


El psicoanàlisis, deia Freud sovint, representa el tercer gran cop a l’autoestima humana. El primer d’ells havia estat la demostració de Copèrnic que els éssers humans no vivim en el centre de l’Univers. El segon cop va ser la demostració darwinista segons la qual els éssers humans som una part de la naturalesa, mers animals. El tercer cop, afirmava Freud, era la seva pròpia demostració que l’ego humà no és l’amo a la seva pròpia casa.
A diferència d’altres observacions seves, la idea que hi ha un munt de processos inconscients en el nostre funcionar habitual s’ha mantingut dempeus. El neuropsicòleg Elkhonon Goldberg comenta al respecte: "La majoria dels nostres processos mentals són automàtics i sense esforç, portats a terme, per dir-ho així, en pilot automàtic. Per contra, les tasques cognitives amb esforç i controlades conscientment representen només una petita part de la nostra vida mental". Per al neurocientífic Allan Snyder "som dirigits per una ment inconscient. Moltes coses les fem inconscientment. Les decisions que prenem gairebé vénen dictades. Sovint em pregunto: Qui mana aquí? Qui dirigeix l'espectacle? Quant control tenim realment? ". Per al professor Francisco. J. Rubia "no fem el que volem, sinó que volem el que fem".
Assumint que hi ha una gran part del nostre funcionar que està “automatitzat”, ens podem preguntar: Ho hem de contemplar com un problema? Per intentar respondre a aquesta qüestió podem imaginar els casos de dues persones, A i B.
Suposem que A, fruit del seu aprenentatge i experiències, quan es troba davant de dificultats o adversitats, recorre automàticament als seus punts forts, a un sistema de regulació de l’estrès intern que l’ajuda a mantenir-se segura i en calma, i també s’obre als altres en la recerca d’un suport extern, obtenint d’aquesta manera una regulació relacional. Per la seva banda, B, fruit del seu aprenentatge i experiències prèvies, davant les dificultats o adversitats automàticament experimenta que no disposa de cap base segura, ni interna ni externa, en la que poder confiar, de manera que se sent desprotegida i temorosa.
A i B comparteixen, doncs, el fet que poden respondre en gran mesura de manera automàtica a situacions de dificultat, però resulta evident que no es troben en una posició similar. Per A, la seva manera de respondre automatitzada resulta satisfactòria, per B, no.
Des d’un punt de vista funcional, la qüestió important no és doncs la velocitat del processament, el fet que sigui conscient o inconscient, controlat o automàtic, sinó la seva qualitat. I només quan la qualitat és deficient, la velocitat es converteix en un problema. Les coses no són positives o negatives per si són conscients o inconscients. Perquè, quin problema hi ha quan coses que desitgem i ens convenen es fan de manera automàtica?
Freud es va equivocar quan va associar l’inconscient amb negativitat. L’inconscient és un problema quan el contingut que es processa és problemàtic o erroni.  Poden haver-hi continguts que ens ajudin processats de manera conscient i no conscient, de la mateixa manera que poden haver-hi continguts generadors de problemes processats de manera conscient i no conscient.
De fet, la competència inconscient és una situació de privilegi. Per contra, la incompetència inconscient és el pitjor escenari. Minimitzar el seu impacte representa una feinada. Per començar podem adonar-nos-en de la seva presència, el que implica fer-nos-en conscients, i escoltar si ens vol dir alguna cosa i quina funció pot estar tenint. 

7.04.2015

Veus inspiradores

El nostre món i les nostres vides solen estar sotmesos a forces de diferents ordres que no poques vegades van en direccions oposades. Si admetem que les coses són així, ens podem preguntar, qui està guanyant la partida? Per exemple:

Les tendències que creen una societat més estressant o les que ajuden a augmentar la percepció de control?
La uniformització de gustos, tendències, hàbits, etc., o la tolerància a la diversitat?
La intolerància al dolor o la seva acceptació com un component inevitable associat al viure?
La medicalització del malestar o la seva integració comprensiva per un abordatge biopsicosocial?

Totes aquestes preguntes em semblen pertinents i superposables al fil del testimoni excepcional d’ Eleanor Longden que us penjo a continuació. Una dona que va saber donar un gir radical a la seva visió del seu món interior per poder abandonar un joc que l’estava condemnant a perdre.

Superació, coratge, contacte, confiança, agraïment, responsabilitat, intel·ligència, flexibilitat, humor, perseverança, generositat, compromís, valentia... són alguns dels trets positius que trobo presents en el seu missatge. Gràcies Eleanor per la teva mirada oberta, per ajudar a convertir l’estigma en tolerància i saviesa, per ajudar a entendre la normalitat d’una manera menys estreta i tirànica, per la teva contribució a reforçar els aspectes que van en la direcció d’augmentar la qualitat de vida, per ser una veu inspiradora.

6.29.2015

“Dick” Fosbury: Parlant de canvis – 2

Mèxic, estiu de 1968. Jocs Olímpics. Un dels atletes competidors és el nord-americà Richard Douglas Fosbury, “Dick”  Fosbury, en la disciplina de salt d’alçada. La seva participació passarà a la història no només pel fet de guanyar la medalla d’or, sinó sobretot, per canviar la manera de saltar per sempre més, inventant l’anomenat Fosbury flop.

Nascut el 6 de març de 1947 a Portland, Oregon (EUA), des de molt jove Richard Douglas Fosbury va mostrar un interès natural per a la ciència i les matemàtiques. També va ser un atleta dotat, amb un talent especial pel salt d'alçada. Quan va arribar a l'adolescència però, es va trobar amb que 1.93 metres era ja una alçada massa alta per executar-la de manera efectiva ja fos amb el salt tradicional de tisora o amb la més comunament utilitzada tècnica straddle.
La seva millor marca personal s'havia estancat en 1,80 metres, per la qual cosa es va adonar que si volia seguir progressant en la disciplina, hauria d'arribar a un enfocament diferent. Des de 1963 en endavant, Dick Fosbury va començar a utilitzar una nova tècnica de la seva pròpia invenció: Començava amb una carrera d’impuls corbada i donava l’esquena a la barra transferint el seu pes i empenyent el seu cos cap enrere sobre la barra.
... I la va usar en un torneig de la Universitat per a registrar un salt de 2 metres, davant el gran desconcert dels jutges els quals, després de molta deliberació, van concloure que l'estil poc ortodox però efectiu de Fosbury era perfectament legítim. Posteriorment, gràcies a un salt de 2.21 metres durant les proves de classificació, va ser escollit per representar els EUA en els Jocs Olímpics de Mèxic de 1968.


Les gestes de Fosbury a Mèxic li van valer la condició d'heroi nacional de tornada a casa. Mentrestant, la resta del món va reconèixer ràpidament l'efectivitat de la seva tècnica, que va ser més i més àmpliament utilitzada. Avui en dia, el Fosbury Flop està immortalitzat en el diccionari, i s'ha consolidat com l'única tècnica utilitzada en el salt d'alçada. Per ara.....
I, naturalment, no sense abans haver hagut de soportar les friccions dels antics posicionaments. 


En general els esports, com la majoria de les coses, evolucionen lentament. Les regles canvien, les tècniques i els estils es modifiquen pas a pas. És rar veure una disciplina fer de forma instantània un salt endavant. 
Canvis com el de Dick Fosbury, no responen a modificacions fetes dintre d’un sistema establert. Son de fet, canvis que canvien el sistema mateix. Aquests són els anomenats canvis de segon ordre, o canvis – 2.  Amb els canvis – 2 es produeix una ruptura radical envers l’antiga manera de concebre les coses. Un exemple històric determinant és el de l’astrònom polonès Nicolau Copèrnic (1473 – 1543). Copèrnic va comprendre que no es podia entendre el moviment dels objectes celestes amb la tesi segons la qual la Terra està en el centre de l'Univers i el Sol i els altres objectes celestes giren al seu voltant. Va saber que per entendre el moviment dels objectes celestes calia canviar la relació posant al Sol al centre i suposant que és la Terra la que gira al seu voltant. És la revolució copernicana.
Podem observar canvis – 2 en qualsevol àrea, des d’allò més prosaic al més transcendent, per exemple en l’aprenentatge i en les propostes de canvi personal. En qualsevol cas, sempre es fa necessari abandonar les premisses lògiques fins a les hores contemplades, que són substituïdes per la nova perspectiva.
Un bon exemple de tot això el tenim en l’anomenat problema dels 9 punts, un joc que consisteix a unir els nou punts de la figura mitjançant quatre línies rectes i sense aixecar el llapis del paper. T'atreveixes a jugar?


La solució la penjaré en uns dies.

6.24.2015

Obediència

Estem parlant d’una virtut o d'un defecte? 

Probablement, com passa amb tantes altres capacitats i trets de la naturalesa humana, tot acaba depenent, finalment, de l’ús que se’n fa. Ens podem preguntar doncs: A què obeïm? A qui obeïm? Per a què obeïm?

En paraules de l’etòleg i teòric evolutiu britànic Richard Dawkins, “la selecció natural construeix els cervells dels nens amb una tendència a creure tot el que els seus pares i ancians de la tribu els diuen. Així doncs, l'obediència confiada és útil per a la supervivència. Però l'altra cara de l'obediència confiada és la credulitat servil. El subproducte inevitable és la vulnerabilitat a la infecció per ments víriques ... El confiat no té manera de distingir un bon consell d'un de dolent”.

Així doncs, donat que l’obediència és sempre respecte d’alguna altra persona o d’alguna informació, entenc que cal ser, com deixa entreveure Dawkins, molt selectiu a l’hora de decidir a qui o a què fer cas, com a mínim quan ja tenim edat perquè així sigui.                 
En aquest sentit, i en la meva opinió, el vector que determina quines autoritats han de ser escoltades i, si s’escau, obeïdes, és la seva moralitat. I la seva moralitat queda definida pels interessos que defensen. I a aquest nivell, hi ha una pregunta que resulta reveladora: Van a favor de la vida o van en contra de la vida? Van en la direcció de l’expansió o van en la direcció de la contracció? I això, com assenyala Erich Fromm, no és una entelèquia, sinó quelcom que resulta totalment contrastable i empíric.


6.21.2015

Armes de manipulació (I)

Una estratègia senzilla però sovint molt eficient que sol utilitzar l'establishment per exercir pressió, coaccionar i controlar a la gent és "segrestar" el significat de paraules psicoactives, com ara, sensatesa, unió, moderació, democràcia, civisme, responsabilitat, etc, i fer-les equivalents i aplicar-les a la defensa dels seus propis interessos de poder. Així, per exemple, ets sensat quan claudiques davant d'ells, ets responsable quan delegues el propi poder en ells, ets demòcrata quan segueixes jugant al seu joc corrupte de poder, ets cívic quan t’aculls a normes imposades, etc.

Es tracta doncs d’apropiar-se’n el sentit i establir un marc mental restringit com perspectiva única, intentant fer desaparèixer qualsevol alternativa al guió oficial, repetint-t’ho fins a la sacietat. Qualsevol dissonància és castigada de manera contundent, qualsevol heretge es titllat i tractat de radical, terrorista, temerari, rar, anti-sistema, perillós, boig, etc. 

La lògica del poder és tan primària com diàfana: Sense súbdits no hi ha autoritat.

6.18.2015

Contes i encanteris

Entre les coses que han quedat clares al llarg de tota la nostra història com a espècie, és que som altament programables i alhora incansables productors d’històries. És revelador que en totes les cultures estudiades, els antropòlegs hagin trobat mites i històries fabuloses.
Un dels problemes és que part d’aquesta producció no es pot dir, precisament, que hagi estat edificant i beneficiosa, és a dir, que hagi anat en la direcció d’afavorir el desenvolupament i el creixement dels individus. En aquest sentit, hi ha un llegat immens de ferralla.
Queda doncs la tasca de filar prim per anar distingint el que resulta profitós d’allò que respon tan sols a una engalipada.
  

SÉ TODOS LOS CUENTOS.

Yo no sé muchas cosas, es verdad.
Digo tan sólo lo que he visto.
Y he visto:
que la cuna del hombre la mecen con cuentos,
que los gritos de angustia del hombre los ahogan con cuentos,
que el llanto del hombre lo taponan con cuentos,
que los huesos del hombre los entierran con cuentos,
y que el miedo del hombre...
ha inventado todos los cuentos.
Yo no sé muchas cosas, es verdad,
pero me han dormido con todos los cuentos...
y sé todos los cuentos. 

León Felipe

6.14.2015

Potser pot ser

En què gasten més els estats, en educació o en defensa?
En què s’inverteix més, en prevenció o en curació?
On es mouen més diners, en formació de gestió personal per a la nostra gent jove a les escoles o en prescripció d’antidepressius i ansiolítics?

Si, se sap, i està dit i comprovat:



Però, a hores d’ara, és evident que el gruix del negoci continua sent la ruïna de la gent.

Les bones notícies? Hi ha marge per a la millora.

6.11.2015

Necessitats que s'esfumen

Quan es va transitant en la direcció d’anar regulant els propis estats mentals, amb la seva seguretat associada, moltes coses que s’han viscut com necessitats s’esfumen. Perquè, aleshores, entre altres coses, per què caldria seguir:
· vivint en clau defensiva amb la mirada posada en que no passin coses?
· passant tant temps en els territoris virtuals del passat i el futur?
· donant a les relacions el paper de salvavides?
· tenint tanta por a fallar?
· esforçant-se i negant-se tant per ser “normal”?
· agafant-se a qualsevol doctrina?
· fent de la rigidesa un refugi?
· manipulant i deixant-se manipular?
· buscant els analgèsics idonis?
· nedant a la peixera?

Quan arriba l’hora de construir sobre la roca ja no hi ha ni temps ni espai pels castells construïts sobre la sorra.


6.04.2015

Un frau anomenat masclisme

Els territoris de vulnerabilitat són ideals perquè hi creixin tot tipus de nans psicològics.
Mites, pensaments màgics, creences, succedanis de tota mena i condició... arrelen i es desenvolupen amb força en aquestes condicions. I el masclisme és un d’aquests productes.
Ras i curt, el masclisme és una actitud basada en l’atribució de superioritat a l’home sobre la dona, amb totes les manifestacions i derivades que això pot tenir. Es tracta d’una falla estructural en la qual, d’entrada, s’oblida que en qüestió de drets i deures tots els éssers humans som iguals, sense cap mena de distinció.
Per molt que s’hagi volgut vendre, i encara es continuï venent, com una manifestació i expressió de poder, en termes psicològics, l’actitud de prepotència pròpia del masclisme, no és res més que un símptoma d’ impotència. La raó és simple: ningú que gaudeix d’autèntic poder necessita imposar-se a ningú.
El masclista és un individu necessitat que disfressa la seva incapacitat i incompetència per assumir la responsabilitat de la seva pròpia vida amb una suposada fortalesa. Es tracta d’un comportament agressiu incompatible amb una pedra angular de tota relació saludable: el respecte. El “poder” del masclisme és un poder exterior, un poder “sobre”, basat en relacions de competició, mentre que el poder de la maduresa és un poder interior, basat en relaciones de cooperació. Es tracta d’un joc de derrota – derrota, és a dir, en el que tothom hi surt perdent.
El masclisme correspon a una vella manera d’entendre la masculinitat imposada secularment i que es manté encara fortament arrelada. De fet, és el negatiu de l’autèntica masculinitat, madura i adulta, basada en una saludable intimitat, en el respecte i en l’autonomia personal, i que n’és, alhora, l’únic i verdader antídot.